مقالات سئو

شرح کامل مقالات سئو سایت

مقالات سئو

شرح کامل مقالات سئو سایت

شرح کامل مقالات سئو سایت

  • ۰
  • ۰

اشناییی با url


مدام سوالی که خیلی از دوستان در مبحث seo تارنما از اینجانب میپرسن اینکه آیا نشانی های تارنما به انگلیسی باشه بهتره یا این که فارسی باشه؟ لینک یکتا فارسی یا این که انگلیسی؟ فینگیلیش چطور؟ کدومش در بهینه سازی تاثیر قدرتمند‌تری داره؟ سئو در مشهد همان نامک در seo چقدر میتونه موءثر باشه؟
در صورتیکه چیزی از این پرسش‌ها متوجه نشدید و یا این که جواب این پرسش‌ها رو نمیدونید نگران نباشید. اینجانب پوریا آریافر مولف این نوشته ی علمی و مشاور بهینه سازی کارایی کردم به صورت بسیار جامع بدین پرسش دیرین و پرتکرار جواب بدم.

سرفصل‌های پست [پنهان کردن]

1 لینک و پیوند فارسی بهتر میباشد یا این که پیوند انگلیسی
2 عارضه ها برتر بودن url انگلیسی چه میباشد
2.1 کوتاه بودن پیوند انگلیسی نسبت به پیوند فارسی
2.2 seo مطلوب url انگلیسی نسبت به url فارسی
2.3 کاربرپسند بودن نشانی انگلیسی نسبت به نشانی فارسی
2.4 به خیال و خاطر سپردن و نوشتن شل‌خیس url انگلیسی نسبت url فارسی
2.5 ایندکس شدن سریع خیس url انگلیسی نسبت به url فارسی
2.6 تولید وضعیت دشوار برای چک در ابزارهای متفاوت وبمستری
3 چندین نکته در رابطه url
4 کاراکتر مطلوب برای ادرس تارنما – url استاندارد
5 بهینه سازی گهگاه حرفی برای بیان کردن نداره – حرف اخر
پیوند فارسی بهتر میباشد یا این که پیوند انگلیسی
دقت: برای راحتی بهتر عباراتی مثل: لینک و پیوند، URL ، لینک و پیوند یکتا، نشانی تارنما، نامک و یا این که Slug را یک مضمون‌ فرض می گیریم، هر یک‌سری فرق های کوچکی با هم دارا‌هستند. از جمله نامک که در وردپرس می‌باشد و به انگلیسی Slug گفته می‌گردد برای این شیت persian-url-or-english-url میباشد درحالی که URL مجموع نشانی میباشد، یعنی: https://mizfa.com/blog/persian-url-or-english-url/

نکته‌ای که می بایست بهش اعتنا فرمائید اینکه سئوی خوب، تیم‌ای از صدها فاکتور متفاوت می باشد و به طور کلی seo خیلی به فاکتور url بستگی نداره ( url به همون نشانی، پیوند یا این که نامک یک کاغذ میگن اما برای ادراک بهتر url چه میباشد رو بخونید) و این موضوع در کار اثبات گردیده، ما در کشور‌ایران وبسایت‌های بسیار بزرگی داریم که از url فارسی در صفحه های خودشون استعمال می‌کنن و همینطور کلی وب سایت برنده داریم که url های صفحاتشون به صورت انگلیسی می باشد، (URL فینگیلیش رو لطفا به هیچ عنوان بهش تفکر نکنید) حتی بعضا ها از هر دو نوع به کارگیری می‌کنن، اما طبق عارضه ها منطقی و تجربه فردی خودم و خیلی از مهندسین بهینه سازی به‌این سود رسیدیم که پیوند انگلیسی به نگاه ما مجاورت است. مجدد تاکید می کنم که‌این قضیه یک حیث به طور کامل فردی میباشد. اما شاید بپرسید انگیزه چیه؟
منابع دارای اعتبار در رابطه url ها چی میگن؟ در صورتی‌که بیایم از کل نوشته‌ی علمی‌های مرتبط با url در وبسایت‌های برتر تو حوزه بهینه سازی فاکتور بگیریم به‌این گزاره میریم:

url هایی بهتر می باشند که کوتاه، دارنده معنی و همینطور دارای ربط به پست باشند
پاراگراف بالا از مطالعه روستا ها وب سایت متفاوت در مورد seo میباشد و در‌این وب سایت‌ها اهمیت متعددی به نوع لهجه نشانی داده نشده و شاید علتش این باشه که اکثر این وبسایت‌ها به لهجه انگلیسی می‌باشند پس این آیتم براشون بحران انگیز نبوده. اما در پی براتون منبع دارای اعتبار از گوگل میارم که میگه نشانی فارسی خوبه یا این که انگلیسی.

هم اکنون پیش از خوندن ادامه نوشته‌علمی از شما سوالی دارم و دوست دارم بهش تصور کنید و نظرتون رو بگید، مزیت های یک پیوند فارسی نسبت به یک پیوند انگلیسی چی میباشد؟ آیا موردی رو پیدا می کنید؟
عوارض برتر بودن url انگلیسی چه می باشد
کوتاه بودن پیوند انگلیسی نسبت به پیوند فارسی
یک خلل url فارسی طولانی بودن اون میباشد. url انگلیسی یا این که همون پیوند انگلیسی نسبت به url فارسی به شدت کوتاه می‌باشند. شما کافیه یک آزمایش انجام بدید در یک پست از ۵ واژه انگلیسی در نامک (پیوند پست) استعمال فرمائید و در یک پست دیگه ۱ کلمه و واژه فارسی در نامک بنویسید و بعدش هر دو url رو اسکن و در شبکه‌های‌اجتماعی مثل تلگرام تکثیر بدید، می پندارید کدوم url ارتفاع بیشتری داره؟ آری درسته، url فارسی درحالی که ۴ واژه و کلمه کمتر داشت اما طولانی‌خیس بود و از تعداد کاراکترهای بیشتری تشکیل‌شده می‌باشد.

بهینه سازی مطلوب url انگلیسی نسبت به url فارسی
همون‌طور که تا قبل از این گفتیم هر چه url پست‌های تارنما ما کوتاه‌خیس باشه به seo اصولی وبسایت مجاورت‌خیس می‌باشد، پس با اعتنا به سخن‌های بالا و منطق می‌تونیم بگیم که پست‌ها با نامک انگلیسی در بهینه سازی مطلوب‌خیس است.
اما بدونید این یک نگاه تک بُعدی میباشد و ما درین نوشته ی علمی داریم در رابطه یک فاکتور کوچیک بهینه سازی صحبت می زنیم و در رابطه تمام seo نمیگم.
دوستانی که وردپرس میباشند برای تغییر تحول مجموع ساختار نشانی بایستی بخش پیکربندی و لینک یکتا بشوند. ولی در نصیب لینک یکتا، فارسی یا این که انگلیسی مقاله‌ها و پست ها مطرح وجود ندارد. بلکه بیشتر ساختار نشانی کلی سایت در‌این نصیب پیاده سازی میشه.

کاربرپسند بودن نشانی انگلیسی نسبت به نشانی فارسی

یک پیوند فارسی در تلگرام
هنگامی پست‌ها یا این که مقاله ها شما با نامک انگلیسی درج میشه url کاربرپسندتر خواهد بود و به راحتی با یک نگاه میشه قضیه مقاله ها رو حدس زد اما پست‌هایی که با نامک فارسی درج میشن url با حروف نامشخص در دور و اطراف‌های دیگه مثل شبکه‌های‌مردمی نشون داده میشن و ابدا با نگاه به لینک و پیوند نمیشه حدس زد که نوشته ی علمی متبوع در رابطه چی است.
پس با پیوند های انگلیسی تجربه کاربری (User Experience) بهتری وب سایت ما خواهد داشت. نوشته‌علمی User Experience چه می باشد را به طبع مطالعه فرمائید تا به فهم و شعور بهتری از لحاظ‌های یوزرها برسید.
ما در میزفا به تجربه کاربری بسیار اهمیت می‌دهیم و بر همین پایه بالای ۹۰ درصد از نشانی‌های سایتمان را انگلیسی قرار داده‌ایم.

به خیال سپردن و نوشتن ریلکس‌خیس url انگلیسی نسبت url فارسی
خیلی از مدیران، وبمستران، متخصصین seo و طراحان تارنما فارغ از سرچ کردن، بی واسطه نشانی وبسایت‌های متبوع خودشون رو تایپ می‌نمایند و وارد ورقه‌ای خاص از یک وبسایت میشن، هم اکنون در حالتی که پیوند یا این که url وب سایت فارسی باشه عمل رنج می باشد و به طور تقریب در ۹۹ درصد موردها کسی پیوند فارسی رو در نوار نشانی مرورگر خودش تایپ نمی‌کنه زیرا همون طوری که گفتیم عمل دشواری می‌باشد اما url انگلیسی به راحتی قابلیت پذیر می باشد، این آیتم ممکنه برای برخی از کابران معمولی هم درستی کنه و نیازهایی خاصی به یک پست داشته باشن و مایحتاج باشه هر روز رمز بزنن، پس بهتره به راحتی مخاطب در اعمال بهینه سازی داخلی سایتمون اهمیت بدیم.

ایندکس شدن سریع خیس url انگلیسی نسبت به url فارسی
تجربه فردی که خوده عبد داشتم نشون داده که پیوند های انگلیسی سریع‌خیس و ریلکس‌خیس ایندکس میشن و موتورهای کاوش بیشتر دوستشون دارن و به نظرم سبب ارتقاء سرعت تارنما هم میشه، زیرا url انگلیسی هندل کردنش برای سرور ریلکس‌تره تا فارسی، و سریع‌خیس جواب میده، هر یک سری شاید این گزینه قابل محسوس نباشه اما دست‌کم در سرورهای اشتراکی که بیشترین میزبانی رو داره شایان توجه می‌باشد.

تولید وضعیت مشقت بار برای محاسبه در ابزارهای گوناگون وبمستری
نقص‌ در url های فارسی به همین جا ختم نمیشه و گهگاه در برخی ابزارهای چک و ابزارهای seo هم چشم میشه. خیلی وقت‌ها شما نیاز داری از ابزارهای مختلفی در سمت و سوی seo و ارتقاء مرتبه تارنما خویش در گوگل به کار گیری کنی، به عنوان مثال یکی این ابزارهای اساسی سرچ کنسول میباشد، نقص‌ هنگامی مقدمه میشه که ساختارهای نشانی ما فارسی است و با دیده نمی‌قدرت تشخیص اعطا کرد که نشانی‌های تحت برای کدام پست یا این که کاغذ میباشد. درحالی که در نشانی‌های انگلیسی این موقعیت به راحتی در دست وبمستر و مختصص seo قرار میگیره.

نشانی فارسی یا این که انگلیسی
نمایی از نشانی های فارسی در وبمسترتولز یا این که سرچ کنسول ورژن قدیم
به روز (Jan 01 2020) عکس بالا کهن است البته از سال ۲۰۱۹ در ورژن تازه این ایراد حل گردیده و عکس ذیل ورژن تازه میباشد.

نمایی از نشانی های فارسی در سرچ کنسول ورژن تازه
نمایی از نشانی های فارسی در سرچ کنسول ورژن تازه
ولی عکس بالا مرتبط با وبمسترتولز یا این که سرچ کنسول ورژن قدیم میباشد، سرچ کنسول ورژن نو چنین مشکلی ندارد و نشانی فارسی را به طور ذیل اکران می دهد. ولی فراگیری سرچ کنسول را ما در میزفا به طور بدون نقص ارائه دادیم.
در اینجا تنها یک ابزار آنالیز شد، احتمال اینکه اکثری از ابزارها از ادرس فارسی به طور بی نقص پشتیبانی نکنند بسیار میباشد.

این کلیه در رابطه اشتباهات نشانی فارسی کلام کردیم البته می بایست بگم در بعضا تارنما‌ها ما از ادرس فارسی استعمال میکنیم. به این دلیل که برخی موضوعاتی وجود دارا هستند که بر seo حق تقدم دارن، در انتهای نوشته ی علمی مقداری به‌این آیتم اشاره خواهم کرد.

یک سری نکته در رابطه url
ادراک گوگل بالاس. گوگل به نیکی میتونه فی مابین کلمه ها فارسی و انگلیسی رابطه برقرار کنه و در صورتیکه شما به عنوان مثال در پست عنوانی با عبارت “بهینه سازی” رو داشته باشید و در url به صورت انگلیسی “سئو” نوشته باشید میفهمه url با تیتر رابطه معنایی داره.
مثل پلاگین yoast بهینه سازی ربات نباشید. پلاگین یوآست seo وردپرس و پلاگین‌های شبیه دیگه یک افزونه میباشند و یا این که بهتر میباشد بگم مشابه یک ربات که تنها فاکتورهایی رو یاد‌آوری میکنه و توی خیلی جاها اون انعطاف پذیری نداره پس در صورتیکه متن فارسی دارید و url انگلیسی و بعدش این پلاگین پیغام میده که واژه کلیدی در url وجود نداره نشان از ضعف ربات‌ها در قبال انعطاف پذیری اذهان بشر می‌باشد.
گوگل در پست سئو Starter Guide به نیکی اشاره میکنه که چه url از نظر خودش مطلوب میباشد. به صورت خلاصه میگه، نشانی وبسایت رو با پاراکترهای IDs تولید ها خویش درج نکنید، یا این که از جمله از نام‌های همگانی مثل page1.html به کارگیری نکنید. همچنین نمونه زده و گفته در نشانی‌ها تلاش نکنید همش از کلمه ها کلیدی مثل baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.html به کارگیری نمائید. و مجدد نکاتی گفته و اشاره داره که از فولدر‌های دنباله‌دار زیاد مثل .../dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html در پیوندهای یکتا به کار گیری نکنید. و همچنین گفته در به کارگیری از کلماتی که ربطی به محتوای شما ندارد در نامک (نشانی) اجتناب فرمایید. (متن بدون نقص در عکس ذیل)
سفارش گوگل برای گزینش یک نشانی مطلوب
سفارش گوگل برای تعیین یک نشانی مطلوب
آپ دیت (April 19 2018) متخصص گوگل آقای John Mueller نسبتاً یک ماه قبلا تاریخ آپ دیت درین کلیپ به پرسش یکی‌از یوزرها جواب اعطا کرد، پرسش این بود که ایا به کار گیری از کاراکترهای محلی و غیرانگلیسی در url مشکلی نداره؟ آقای John Mueller اشاره کردند که مشکلی نداره و در حالتی که استانداردهای گوگل رعایت بکنن به کار گیری از کاراکترهای محلی حتی میتونه بهتر هم باشه. و ایشون سفارش دادن که چنانچه تارنما شما محلی میباشد پس url ها همسایه باشه، که خواسته از محلی بود در مرزو بوم ما به عبارتی لهجه فارسی میباشد.
فیض:
چه از url فارسی به کار گیری فرمائید چه از url انگلیسی خیلی فرقی ندارد، اصلی این که به صورت اصولی به کارگیری شه، و بهینه سازی به لهجه url یک وبسایت خیلی متعلق وجود ندارد البته از جنبه‌های متعدد که اشاره شد اهمیت خاصی داره و جلوی رویت کرد کاربرانی می‌باشد که در SERP در ادامه وبسایت متبوع میگردن.

کاراکتر مطلوب برای ادرس وب سایت – url استاندارد
url غیر استاندارد، به لینک و پیوند هایی میگن که از حروف غیر مجاز درست شده باشه.ولی url به دو صورت کلی وارد میشه یا این که بر پایه ی query string و یا این که به شرایط عادی وارد میشه. query string یک حرفه میباشد و به سمت سرور مقادیری را ارسال میکنه. query string با نشانه پرسش در url آغاز میشه و درونش متغیر است که با نماد هم اندازه از مقدار آن غیروابسته شه و با نشانه & مغییرها از هم جداگانه میشن.پس بهتره کاراکترهای نشانه پرسش (؟) و امپرسند (&) و متساوی (=) تنها در Query String استعمال بشه. یک مثال نمونه query string از وبسایت ویکی‌پدیا براتون اوردیم:

http://example.com/over/there?name=ferret

مواقعی که یک url استاندارد رو تشکیل میده عبارت‌اند از:

حروف انگلیسی
عدد
حروف فارسی
خط تیره (-)
حروف غیر مجاز در url زیاد میباشد. اما ممکنه گوگل این جور url رو ایندکس کنه اما ضعف‌ها و مشکلاتی دارن که ممکنه در بعضا سرورها و در قوانینی خاص با اختلال مواجه شه.پس پیشنهاد میشه که استعمال نکنید:

مسافت (یک خلأ یا این که space)
Underline (_)
نقطه (.)
مد (~)
Number (#)
کاراکتر Number (#) صرفا برای نماد گذاری و اسکرول کردن شیت در سوی مخاطب سفارش میشه استعمال نمایید.

seo گهگاه حرفی برای اعلام کردن نداره – صحبت اخر
گهگاه اوقات استراژی یک کسب و کاری حکم میکنه که نشانی فارسی باشه و یا این که انگلیسی باشه، گهگاه تایم ها تجربه کاربری میگه فارسی باشه و یا این که ممکنه بگه انگلیسی باشه، خلاصه در صورتی استراژی دیجیتال مارکتینگ و یا این که تجربه کاربری چنین تصمیم هایی بگیرن، به حیث مخلوق بهینه سازی تابع این تصمیم میباشد.
هر تعدادی میشه با چندین ترفندهای جذاب هم نشانی انگلیسی داشت و هم نشانی فارسی، اینطوری تجربه کاربری، seo و … رو میتونید داشته باشید و به قولی اینجا خیر سیخ میسوزه و خیر کباب. اما این زمینه بیرون از این نوشته‌ی علمی میباشد.

با خوندن این نوشته‌ی علمی میزفا شرایط فعلی بایستی بدونید که آیا نشانی فارسی بهتر میباشد یا این که نشانی انگلیسی و همچنین تاثیر URL در بهینه سازی. اما یک گزینه اساسی به شما بگم، در حالتی که بعداز خوندن این نوشته‌ی‌علمی متوجه شدید که ادرس فارسی برای بهینه سازی بهتره و اثر خیر داره شاید هنوز به خیر با seo شناخت ندارید و یا این که در‌حالتی که برعکس فکر‌می‌کنید‌ که برای بهینه سازی نشانی انگلیسی بهتره گشوده همین روایت تکرار میشه. برای همین توصیه میشه نوشته‌ی‌علمی با تمرکز بیشتری بخونید و همچنین در رابطه بهینه سازی و فاکتورهاش بیشتر تحقیق نمائید.
 

  • ۹۹/۰۶/۱۰
  • شایلین عباسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی